Pages

Friday, May 27, 2011

Bertukar!!!

PAGI tadi engineer incarge untuk pojek mahkamah syariah Penang gitau de short discussion pasal pojek ni. Katenye ade sket perubahan untuk jenis-jenis lampu.

Aku start tension. Mane tak tensionnye; aku da nak siap dah. Cume tinggal 1 tingkat jek lagi yang lom calculate (yang tu dalam proses). Kalo tukar jenis lampu, of course le calcualtion aku lari banyak! Aduih!!

Time discuss, memang ade perubahan. Tapi alhamdulillah tak banyak. Beberape bilik jek yang bertukar jenis lampunye dari gune downlight nak kene gune lampu T5. Calculation? Of course le lari gak. Huhuhuhuhu...

Tapi bagus gak la bile ade discussion ni sebab dari situ aku buleh tanye ape yang aku tatau atau kureng jelas. Macam lampu T5 ni. Aku terus terang memang tak tau pasal lampu ni. Cemane jenis die.. rupe die.. lumen die bape.. lekapan cane dan lenlain.

So aku amik peluang untuk tanye pade engineer. Katenye lampu T5 ni macam bese; ade jenis untuk recess dan surface. Cume watt die kecik sket berbanding fluorescent bese. Kalo lampu fluorescent bese, (kite bese sebut lampu kalimantang) tiub pendek 18W dan yang panjang 36W. Tapi untuk T5 ni watt die ialah 14W dan 28W. Ade jugak watt yang besar cam 58W dan lenlain. Lumen untuk T5 memang besar siot. Untuk tiub 14W ajek lumen die 1450. Lebih besar untuk downlight 18W. Selain tu lampu T5 ni juge energy saving. Tu yang penting skang bile wat design.

Ah, aku ni cite pepanjang macam ngajor kelas rekabentuk lak aku nih. Ngeeee...

Ok, nak sambung wat keje. At least keje aku tak membukit bile masuk keje balik ari Rabu nanti...

Penjejak Mimpi: Malu bertanye sesat jalan.. :)

2 comments:

Kak Aya said...

cabaran dalam dunia kerjaya macam tu la...ada-ada saja ...

Penjejak Mimpi said...

Kak Aya: Tu la sebabnye. Kene sabor lebih.. :)