Pages

Thursday, May 19, 2011

Beruntungnya Anak-Anak Sekarang

SEMALAM time aku lunch dengan sorang opismet dalam Jusco, lalu lah sorang otai sebelah meja makan kami tu. So aku pon menegur dan ajak lunch skali. Die menjawab yang die nak cari A4 paper; skaligus nak setelkan hal anak die. Anak die nak mendaftar ke UPNM so banyak mende yang nak dibuat. Nak potostat itulah.. nak sahkan ini lah.. Ahh, kirenye memacam lah.. So selagi tak setel hal anak die tu, nak makan pon macam die takde selera. Hmm.. kasih sayang sorang ibu.. :)

So teringatlah aku mase dedulu. Seingat aku, lepas ajek result SPM kua, sume mende aku setelkan sendiri. Dari amik result SPM tu.. potostat sijil-sijil.. gi sekolah minte cekgu sahkan.. isi borang UPU.. anto application untuk masuk IPT.. dan lenlain sume aku wat sendiri. Turun naik bas. Kalo abah off, ade le abah anto ke pejabat pos mase nak beli stem untuk poskan borang-borang berkenaan. Lepas tu aku masuk le sendiri kat dalam tu dan setelkan urusan sendirik.

Bile da dapat masuk IPT, mase mendaftar aku sorang jek yang setelkan. Orang lain siap mak bapak kaum kerabat anto tapi aku? Huhuhuhu.. kesian aku kan? Tapi jangan le nak ngengada PM oi.. Ko daftar kat Politeknik Ungku Omar, Ipoh aje pon. Kalo naik moto dari umah 30 minit da sampai.. lagi nak ngengada suh parents dan kaum kerabat bagai gi anto? Huh..

Bile time nak setelkan hal loan study lak.. Nak matikan stem? Nak kene gi Wisma Hasil? Takde masalah. Abah boleh anto. Tapi selebihnye aku setelkan sendirik. Beratur ke.. ape ke.. setelkan sendirik.

Ade skali tu time nak wat IC baru. Abah drop aku kat tepi building Pejabat Pendaftaran tu dan suh aku gi sendirik. Bile aku suh die teman (konon nak bermanje la tu) lantas abah jawab "ala, bukannye budak kecik lagi. Kalo tak tau gi tanye. Kalo tak, sampai bile-bile jadi penakut". Mase tu aku rase down. Nape la abah takmo temankan aku? Padehal dia da penah buat sebelum ni. Tunjukla kat aku mane pintu masuknye.. mane kaunternye.. kan senang? Lagi cepat setel dan terus buleh balik. Tapi abah memang macam tu dan terus macam tu................

Kirenye manyak le mende yang aku kene setelkan sendirik. Kalo setakat turun naik bas untuk setelkan sume hal aku tu takde masalah lah. Aku tak menafikan jasa baik abah cume dulu aku tak paham nape abah tak macam abah orang lain? Anak-anak dowang relax jek dan abah dowang yang setelkan semua. Tapi aku?

Bile da dewase barulah aku tau dan dapat jawapannye. Jawapan yang same yang korang akan dapat dan pikirkan bak kate pepatah cina "give a man a fish and you will feed him for a meal but teach a man how to fish and you will feed him for a life" atau "berikan seseorang seekor ikan maka kamu hanya memberi dia sekali makan tetapi ajarlah seseorang untuk memancing maka kamu telah memberi dia makan seumur hidupnya".

Lagipon mungkin sebab abah sorang polis so die nak anak die berani.. atau mungkin sebab darah Bugis yang mengalir dalam diri aku ni so abah takmo anak-anak die jadi penakut? (<-- untuk makluman anda, orang Bugis memang berani. Tak caye? Selak sejarah dolu-dolu. Ngeee..)

Hingge sekarang aku terdidik macam tu; seboleh mungkin, selagi buleh setelkan masalah sendirik tak yah minte tolong orang lain. Tak yah nak susahkan orang lain. Selagi buleh berjalan.. selagi buleh diheret kaki tu.. selagi buleh merangkak untuk ke destinasi teruskan usaha. Jangan pernah putus asa dan putus harapan. Jangan pernah takut untuk berusaha demi diri sendirik.

Dan aku tak penah salahkan abah sebab sesungguhnye pengalaman adalah guru terbaik.

Penjejak Mimpi: Thank you abah. You are great. Miss you a lot.. Sob.. sob..

4 comments:

Kakzakie said...

Assalamualaikum PM,

Kita dulu memang tak ada manje-manje macam budak sekarang. Sekarang bukan apa sebab banyak penipuan itu yg buat mak-ayah takut anak tertipu dan macam-macam lagi.

Tapi kita dah jadi org walau tak jadi Perdana Menteri jadilah Penjejak Mimpi . PM juga...:)

Penjejak Mimpi said...

Kakzakie: Ala akak ni.. malu sayyee.. (pp da jadi merah ni. ahakz)

lianalovekhairi said...

saya dulu semua abah tolong buatkan.... huhuhu

Penjejak Mimpi said...

LLK: Anak manje la tuh... :)