Pages

Friday, October 29, 2010

Sedih Aku..

Salam...
PAGI tadi cawangan kami de wat majlis tazkirah dan bacaan yasin. Aku memang tabik spring kat pengurusan CKE ni sebab meneruskan dan mengamalkan sesi tazkirah dan bacaan yasin ni sebulan due kali. Aku tak pasti cawangan lain ade wat ke tak. Tapi personally aku memang rase setuju sangat-sangat dengan majlis ilmu ni. Ye la, kalo nak dibandingkan dengan orang lelaki, pompuan ni kan payah sangat nak gi ke majlis-majlis cegini? Kalo gi masjid lain la.. So peluang yang ade ni jangan dilepaskan. Nak suh dengar kuliah masjid kat blok B, HQ tu pon kene pikir banyak kali ni kan lagi nak suh gi masjid kan? Aku ni cakap terus terang la kan (bukak pekung di dada) dalam setahun aku nak gi masjid atau surau memang payah (untuk dengar tazkirah) so peluang yang ade ni takkan nak dilepaskan? Bukan kene bayar pon nak dengar.. Kekadang aku pon tak paham dengan orang-orang yang agak 'tidak rajin' menghadirkan diri ke tingkat 11 tu. Nak kate takde makanan, bekfes disediakan.. Untuk mereka-mereka yang tak sempat nak beli bekfes la.. (Pade aku dalam menuntut ilmu, pe-pe imbuhan tak perlu dibagi tapi kalo da ade tu, anggap jek sebagai bonus). So ape lagik? Kalo bizi pon, pe salahnye tinggalkan kejap keje tu. Bukan lame pon tuan pengarah kanan tu bagi tazkirah...
Aku ni bukan la baik sangat pon... Cume aku sedih dengan kehadiran orang-orang di cawangan kami ni jek... kalo pompuan tu buleh dibilang dengan jari... kalo lelaki lak buleh dikire dengan kaki.. eh!! dengan jari gak la.. maksud aku ialah betape sketnye orang yang menghadirkan diri kat majlis ilmu kat tingkat 11 tu. Dah la sket... balik-balik muke yang same sampai da buleh detect sape muke-muke familiar yang tak datang. Ce korang fikir? Dimane silapnye kite ni? Nape payah sangat kaki ni nak melangkah mendengar ilmu-ilmu yang dibagi?
Aku ingat lagi satu cite/hadis yang aku dengar dalam tazkirah sebelum ni pasal betape pentingnye ilmu. Err... cane cite die aku tak ingat la tapi kesimpulan die gini.. kalo korang masuk masjid dan ade due kumpulan dalam tu; satu kumpulan berzikir dan satu kumpulan lagi sedang de majlis ilmu. Mane yang korang rase lebih disukai Allah? Musti korang jawab berzikir kan? Salah jawapan korang tu.. Kepentingan patut diberi kat kumpulan majlis ilmu tu. Meaning to say better korang join majlis ilmu tu sebab dengan dengar, kite dapat ilmu baru dan menyebarkan kat orang lain. Berkongsi ilmu.. (correct me if i'am wrong, guys).
So lepas ni, rajin-rajin la join mane-mane majlis ilmu kat tempat korang; ceramah agama/tazkirah dengan harapan dapat menambahkan ilmu didada dan mana-mane yang kite tatau lepas tu kita akan tau. Kite ni manusie yang tak maksum so sifat lupe dan tak tau tu memang da jadi sebahagian dari diri kite. Kalo agak-agak tak rajin nak joint tu, aku harap korang (termasuk aku) rajin-rajin le dengar ceramah dari pc ke.. laptop ke.. Jangan duk asik nak layan Greys Anatomy jek (aku la tu... Ngeee)
p/s Kite ni kalo dalam tempoh 40 ari tak dengar tazkirah/ceramah atau pe-pe ilmu pasal agama akan gelap ati.. Nau'zubillah minzalik. Mintak dijauhkan.. Lagi satu; aku tak mention name sesape kan dalam entry ni? So jangan ade yang gi saman aku lak konon aku 'menggambar'kan dirinye. Aku cakap ni secare umum. Tak kisah le ko lelaki ke.. pompuan ke.. khunsa ke.. (ade ke khunsa kat CKE ni?) dan pe ranking ko pon kat CKE ni. Sume aku pukul rate.. Heh heh heh... So jangan lepas ni ade yang nak saman aku ye....

4 comments:

Anonymous said...

:-)

me said...

aku pn dh lama x g tazkirah sejak mengandung ni.. takut terjadi kejadian2 x diinginkan je spt loya @ nak muntah @ penin @ gaban...

Anonymous said...

adeh..dush3X...

penjejak.mimpi said...

Salam to all..

Erk.. aku no komen la... :)