Pages

Saturday, November 2, 2013

KPI Dah Keluar

Lihatlah dinding yang berserabut tu...
HMMMM.. dah pun start bulan November. Khamis lepas KPI untuk projek baru dah keluar. Dah tengok.. dah belek.. dah teliti KPI tu. Ermm.. dalam kepala ni dah mula fikir pasal projek tu. Kalau ikut KPI, aku kena buat plus minus 20 keping drawing. Mungkin lebih 20 keping.. mungkin kurang 20 keping.. Tapi rasanya akan 'lebih'. Haha.. Projek sekolah agama.. :)

Hmm.. tiba-tiba teringat projek Maahad Tahfiz kat Kuala Kubu Baru. Projek tu aku buat 'lone ranger' aja. Dah siap semua.. dah plot tracing.. dah dapat tandatangan semua pihak terbabit. Tup-tup projek tu KIV. Huh!! haru betul! Kecewa juga aku bila tiba-tiba projek tu KIV. Apa taknya.. kami (design team) terpaksa berpanas di tengah-tengah hari buta kat site.. mengukur jarak bagai.. jumpa client dan lain-lain.. kena marah untuk benda yang bukan salah aku.. tunggang terbalik semuanya disebabkan nak menyudahkan drawing projek tu. Well.. memang kecewa tapi itulah yang selalu berlaku. Kalau setakat design changes, memang selalu lah.. (macam yang sekarang aku tengah settlekan) tapi layankan aja lah. Alhamdulillah lah ada kerja nak buat. Kalau datang ofis tapi takda kerja nak buat lagi haru kan? Kurang-kurang berbaloilah gaji yang aku dapat tiap-tiap bulan tu. Dalam erti kata yang lebih mudah: aku taklah makan gaji buta aja kan? Hehe..

Bagus ada KPI sebenarnya. Ye lah.. bila ada KPI kita tau bila tarikhnya kena submit draf 1.. draf  2.. bila tarikh review dengan big bos.. bila tarikh tender.. bila kita agak-agak 'out of track'.. boleh adjust mana-mana yang patut as long as masih dalam tarikh yang ditetapkan.

So berbalik kisah KPI aku tu.. lepas dah tengok.. lepas dah belek.. lepas dah teliti.. aku tampal kat dinding tapi aku terbalikkan kertas tu. Maksudnya aku hanya akan nampak halaman belakang yang kosong saja. Alasan? Belum sampai masanya untuk aku serabut pasal projek tu.......

Penjejak Mimpi: Aku ialah orang yang tak ikut sangat KPI. Yang penting aku tahu mana drawing yang prioriti.. bila review dengan big bos.. review dengan comittee dan bila tender.

0 comments: