Pages

Wednesday, November 6, 2013

Buku Baru: Who Moved My Cheese?



BELI di MPH AEON Seremban 2, Sabtu lepas. Cari juga sebelum-sebelum ni tapi tak terjumpa. *Err.. macam alasan je?*. Bila usya-usya buku kat MPH dan ternampak buku ni, terus aja sambar. Edisi Bahasa Inggeris aku tak jumpa so aku fikir takpa lah ambil saja yang edisi Bahasa Melayu ini. :)

Tak habis lagi baca.. mana nak habis.. aku baca semasa dalam lrt dan sambil menunggu kedatangan komuter. Apapun aku nekad nak habiskan juga dalam minggu ni, inshaa Allah. 

Sedikit berkenaan buku ini; 

Buku ini hasil tulisan asal oleh Dr. Spencer Johnson. "Buku 'Who Moved My Cheese?' adalah sebuah perumpamaan ringkas yang mendedahkan hakikat kehidupan. Kisah yang lucu dan mencerahkan ini adalah tentang empat watak yang tinggal di sebuah kawasan berliku, yang sibuk mencari keju bagi menggembirakan hati sendiri.

Keju adalah metafora bagi apa yang kita mahukan dalam hidup, sama ada berkaitan dengan pekerjaan, perhubungan, wang, kesihatan ataupun ketenangan fikiran. Manakala kawasan yang berliku yang  dimaksudkan adalah tempat kita menemukan apa yang kita mahukan, samada organisasi tempat kerja, keluarga ataupun komuniti tempat tinggal. Buku ini menerangkan kepada kita bagaimana:

- menjangkakan perubahan

- beradaptasi dengan perubahan secepatnya

- menikmati perubahan

- bersedia untuk berubah secepatnya dan terus berubah tanpa henti"

Buku ini diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh Hasnah M Daud dan diterbitkan oleh PTS Professional Publishing Sdn Bhd dengan harga RM29.90.

Penjejak Mimpi: Pantang masuk kedai buku... tak sah kalau tak beli buku... :)

2 comments:

Kakzakie said...

Cheese tu dijadikan metafora apa yg sekarang manusia kejar dalam hidup kiranyalah..

Penjejak Mimpi said...

Kakzakie: Ye kak.. Bergantung pada setiap orang.. :)