Pages

Saturday, November 9, 2013

Kisah Penambahbaikan Skim dan Kita

Pekeliling penambahbaikan skim untuk 81 jawatan penjawat awam telahpun keluar. Maka kita pun sibuklah bercakap pasal pekeliling.. pasal kenaikan gaji.. kenaikan pangkat.. kemungkinan akan dipindahkan.. menghitung bayaran back-dated gaji.. itu.. ini.. tapi tak terluah langsung ayat-ayat seperti: "oh.. lepas ini semangat kita pun kena naik juga".. atau "lepas ini kita kena lebih komited pada tugas kita".. bla.. bla.. bla..

Plan kita lepas apa yang tertulis dalam pekeliling itu benar-benar menjadi realiti nanti macam mana? Adakah kita dah bersedia untuk menerima 'beban' yang bakal bertambah sejajar dengan pangkat yang baru? Atau kita tak rasa apa-apa? Kita hanya rasa seronok saja? Siapa yang tak seronok bila pangkat naik.. gaji naik.. semua orang seronok tapi di sebalik keseronokan itu sebenarnya terselit tanggungjawab yang lebih daripada apa yang kita tanggung sekarang.

Bukan tak boleh seronok.. seronok lah semahu mungkin.. tapi pada masa yang sama bersedialah untuk menerima tanggungjawab yang lebih sejajar dengan kenaikan pangkat dan gaji. Janganlah nama saja gaji dah naik.. tapi tanggungjawab? Hampehhhhhhh...

Jika perkara penambahbaikan skim ini menjadi realiti; maka inilah masa yang terbaik untuk kita mengubah sikap, pandangan dan perspektif kita terhadap kerja. Menjadi turning point untuk kita membuat anjakan paradigma ke arah yang lebih baik dari sebelum ini.

Kepada semua yang terlibat dalam proses penambahbaikan skim, lepas ini kita kena buktikan yang kita memang layak dengan cara:

i. berubah menjadi pekerja yang benar-benar komited dan dedikasi kepada kerja

ii. menjadi pekerja yang produktif

iii. menjadi aset kepada organisasi dan bukannya liabiliti

iv. keberadaan kita kepada organisasi adalah amat diperlukan kerana skil dan kemampuan kita

v. kita 'berguna' kepada organisasi dan bukan sekadar menjadi watak tempelan atau watak tambahan kepada organisasi.

Penjejak Mimpi: Ingatan untuk diri sendiri juga.. :)

0 comments: