Pages

Friday, November 8, 2013

Adakah Aku Kena Cari 'Keju' Lain?

AKHIRNYA tamat juga aku habiskan membaca buku "Who Moved My Cheese" tu. Aku habiskan pagi tadi.. dalam lrt STAR. Hehe..

Sedikit petikan dalam buku tersebut:

"Empat watak rekaan dalam cerita ini adalah dua ekor tikus yang bernama Sniff dan Scurry dan dua orang manusia kerdil yang bernama Hem dan Haw. Watak-watak ini adalah simbol bagi bahagian-bahagian mudah dan kompleks dalam diri kita; tidak mengira usia, jantina, bangsa ataupun warganegara.

Kadang-kadang kita bertindak seperti:
i. Sniff - yang dapat menghidu perubahan awal. Ataupun
ii. Scurry - yang pantas bertindak. Ataupun
iii. Hem - yang menafikan dan menolak perubahan kerana takut perubahan menjadikan keadaan lebih buruk. Ataupun
iv. Haw - yang belajar menyesuaikan diri apabila melihat perubahan dapat menjadikan keadaan lebih baik."

Hmmm... lepas baca buku tu.. aku terfikir sesuatu.. adakah aku ini punyai watak seperti Sniff? Atau Scurry? Atau Hem? Atau mungkin Haw?

Sejujurnya.. aku ni macam Hem; yang menafikan dan menolak perubahan kerana takut perubahan menjadikan keadaan lebih buruk. Adakah aku terlalu selesa dengan 'keju' aku selama ini? Mengambil kata-kata dari bos aku sebelum ini: "kalau terlalu selesa pun tak bagus juga". Betulkah aku terlalu selesa dengan 'keju' yang aku ada sekarang? Perlu atau tidak aku cuba untuk mencari 'keju' lain?

Kalau nak kata aku takut pada perubahan.. tindakan aku menolak untuk berada di unit *tut* dah cukup membuktikan yang aku mahu pada perubahan.. dan mahu keluar dari zon selesa aku. (Macam mana tahap selesa tu.. hanya aku aja yang tahu). Ke tak cukup lagi?

Mungkin dah sampai masanya untuk aku mencari 'keju' lain tapi dah bersediakah aku?

Penjejak Mimpi: Suka makan keju tabur atas pizza.. :)

0 comments: