Pages

Tuesday, October 15, 2013

Bila Itik Bertemu Ayam..

BARU-baru ini aku bermalam di rumah mak saudara di Serendah. Dia ialah adik mak aku. Aku ke sana sebab nak berjumpa dengan mak. Ye lah.. dah dekat 2 bulan tak jumpa mak aku. Rindu tau. Uhuk.. uhuk..

Mak dah hampir 2 bulan juga disana; berubat. Pada sesiapa yang tak tahu kisah mak aku tu, sila skodeng kat SINI dan SINI.

Bila berjumpa tu, macam-macam lah cerita yang keluar. Dari kisah A.. lepas tu kisah B.. sambung pula ke kisah C.. bla.. bla.. bla.. Dalam pada syok-syok sembang tu, sekali sekala keluar juga bahasa 'ibunda' diorang ni. Bahasa apa? Apa lagi.. bahasa 'bengkulu' la.. Mesti ada yang tak pernah dengar kan? So sila skodeng kat SINI dan SINI untuk tahu di mana lokasi Bengkulu yang aku maksudkan.

Mak saudara aku ni nasib baiklah mampu berbicara bahasa Melayu standard jadi bila bersembang tu aku fahamlah. Tapi sekali sekala terkeluar juga bahasa Bengkulu dia tu tapi takpa.. mak aku ada disisi. Mak lah yang jadi 'translator' tak bertauliah. Hehe.. 

Apa nak buat.. nama ja aku ni berdarah campuran.. mixed.. *mixed la sangat.. berangan ala-ala Pan Asian la konon*. Hehe.. Arwah abah amat berbangga dengan darah Jawa dan Sundanya (nenek moyangnya dari sana) dan mak aku pulak nenek moyangnya berasal dari Bengkulu, Sumatera. Jadi di rumah kami bercakap bahasa Melayu standard. Sekali sekala bila abah berjumpa dengan 'gu'nya.. barulah terkeluar dialek Jawanya.. mak pula bila adik beradiknya berkumpul.. riuh dengan bicara yang aku sepatah haram tak faham. Kesian kan aku? Huhuhu.. Tapi ada lah jugak perkataan yang aku faham macam 'belan' = kerja, 'enggan' = tak nak, 'wo' = kakak, 'do' = abang, 'gale' (sebut guna e taling) = segala, 'sape' (sebut guna e taling) = siapa, 'enggan badu' = tak mahu, sudah.. dan 'dilek kudai' = tunggu sebentar.

Kalau nenek aku berziarah ke rumah.. lagilah aku jadi kalut.. dia nak ajak bersembang tapi aku sepatah haram pun tak tahu apa yang ditanya so apa nak buat? Aku mengangguk aja lah jadinya.. Hehe.. 

Memang rugi rasanya bila aku tak mampu nak berbicara bahasa ni kalau nak dibandingkan dengan kebanyakan cousin tapi bukan itu pilihan aku. Kan?

Hmmm... mata dah mengantuk ni. Nanti aku sambung lagi pasal ni.

Penjejak Mimpi: Apapun, aku tetap anak Malaysia.. :)

2 comments:

Kakzakie said...

Sayang dan rugi bila bahasa ibunda tidak dikekalkan. Bimbang akan tiba masa ianya terus pupus...

Penjejak Mimpi said...

Kakzakie: Memang sayang.. memang rugi.. huhuhu.. :(