Pages

Tuesday, October 1, 2013

Buku Baru: Agenda Politik Syiah

BELI time rehat siang tadi. Aku pada mulanya tak nak beli sebarang buku lagi memandangkan ada beberapa buah buku yang masih menanti untuk dibaca. Tapi akhirnya aku 'terbeli' juga buku yang agak menarik tajuknya iaitu 'Agenda Politik Syiah'. *Terbeli? Boleh ke guna term tu? Hehe..* 

Kan sekarang ni hangat pasal fahaman Syiah? Media massa sejak kebelakangan ini pun boleh dikatakan asyik membicarakan pasal Syiah. So aku berminat nak tahu dengan lebih mendalam perkara-perkara di sebalik fahaman ini selain ritual yang menyakitkan tubuh badan.. kaitannya dengan 10 Muharram.. kematian Hussain di Karbala.. kaitan fahaman ini dengan Saidina Ali r.a.. Imam 12.. kebencian melampau mereka kepada sahabat Nabi dan isteri baginda.. azan dan solat mereka yang berbeza.. penggunaan batu Karbala ketika sujud.. celaan dan doa mereka terhadap sahabat dan isteri baginda dan banyak lagi perkara yang terpesong dari fahaman kita iaitu ASWAJA (Ahli Sunnah Wal Jamaah). Itu tak termasuk soal solat.. kahwin mutaah dan lain-lain.

Buku ni adalah hasil karya Dr Kamaluddin Nurdin Marjuni iaitu Pensyarah Kanan di Jabatan Teologi dan Agama-Agama Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Terbitan PTS Millennia Sdn. Bhd dengan harga RM20.00.

Nota: Seorang kawan mengulang kata ustaz masa dengar ceramah di surau. Kata ustaz tu: "selain fahaman Syiah ni ada lagi satu perkara yang menakutkan iaitu orang Islam yang berfikiran sekular".

p/s Aku dah tengok sikit-sikit isi buku ni. Isinya memang agak 'heavy'. Weekend ni baru nak start baca :).

Penjejak Mimpi: Moga-moga kita semua terjaga iman dan akidah hingga kita ke akhir hayat, Amiin.

2 comments:

Ain Noraini said...

mahu jugak kakian carik buku tu...
dulu2 kakain pun heran jgk ada org islam solat ada batu...dan cara solat yg berlainan..pelik sgt masa tu...

Penjejak Mimpi said...

Kak Ain: Carilah di MPH. In shaa Allah ada, kak.. :)