Pages

Monday, August 19, 2013

Tamat Sudah: Jewel in The Palace

AKHIRNYA tamat sudah 'pengembaraan' aku untuk cerita Jewel in The Palace ini. Memang puas hati dan berbaloi. Mungkin sebab terlalu lama aku berangan nak tengok cerita yang sarat dengan pengajaran.. air mata kesedihan.. kegembiraan.. percintaan sejati.. persahabatan ikhlas dan lain-lain so bila dapat tengok tu rasa seronok tak hengat la kan..

Banyak ilmu dan pengajaran yang boleh diambil dari cerita ini;
1. Manusia bila perasaan tamak kepada kuasa dan kekayaan menguasai, terus hilang nilai dan harga diri. Kena hindarkan sikap ini.
2. Demi manafaat dan kebaikan diri sendiri tak kisah hilang kawan.. hilang saudara janji apa yang diidamkan menjadi kenyataan. Sikap yang tidak baik.
3. Sikap hasad dengki tidak menguntungkan sesiapa.
4. Nak berjaya kena usaha bersungguh-sungguh. Bak kata bijak pandai: "yang bulat takkan datang bergolek.. yang pipih takkan datang melayang".
5. Kalau kita berbuat baik dengan orang lain, nescaya bantuan untuk kita pasti muncul bila-bila sahaja kita perlu. Allah itu maha adil.
6. Apapun yang kita buat, bersikap jujur dan ikhlas.

Ok murid-murid. Sekian sahaja subjek moral kita malam ni. Cikgu pun dah mengantuk ni. Selamat malam pada semua pembaca blog Bicara Seorang Aku.

Penjejak Mimpi: Layan dvd Dong-Yi pula lepas ni...
Published with Blogger-droid v2.0.10

0 comments: