Pages

Thursday, November 26, 2009

Muke Kuar Mag Cawangan..

Assalamualaikum wbh & Salam Sejahtera..

Due minggu lepas unit aku dapat 2 set majalah cawangan. Aku pon duk selak page by page.. Sampai muke surat 18 aku tengok de senarai name penerima APC (Anugerah Perkhidmatan Cemerlang) untuk tahun 2008. Skali de pic aku da.. :) Secare indirectly aku nak gtau le kat korang yang aku ni antare penerima APC untuk tahun 2008. Appa la korang ni, itupon slow ke? Tak dapat nak pick-up? Sipot tul!!! (Riak le pulok gaye si penjejak mimpi ni, kan?)

Majlis penerimaan sijil tu sebenonye da lame berlakunyer... Tarikh 2hb Julai 2009 yang lalu. Dalam sume penerime tu (ni aku sembang pasal penerime yang opisnye kat HQ yek.. bukan state) hanye aku sorang penerime pompuan untuk gred hakiki aku. Pergh, bangge de sket la.. Ye la, dalam beratus-ratus staf yang same gred nye dengan aku, hanye aku sorang jek (staf pompuan) yang terpilih. And the best part is, ade lagi 2 orang member aku (kami same batch; tarikh lapor diri pade hari yang same) dapat anugerah APC gak. Well, i have to admit yang aku memang bangge sangat-sangat dapat anugerah ni. Rase berbaloi dengan pe yang dah aku buat/lakukan selame jadi staf gomen nih. Maybe korang akan kate "ala, pe lah sangat dengan anugerah tu.. Kalo setakat dapat sijil dan RM1000..." Mungkin nilai RM1000 tu kecik sangat kalo nak dibandingkan dengan keperluan kite skang. Nak-nak lagi kite yang duk KL nih, kalo stakat seribu tu, due ari leh abih.. Betul tapi ade sesuatu dalam anugerah tu. Aku rase khidmat aku dihargai dan dilihat oleh orang atasan. Kite memang bukan kerja untuk menerima balasan dan imbuhan selain gaji bulanan. Keikhlasan dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan adalah payah untuk diberi. Aku tak nak sembang pasal terma keikhlasan tu sebab mende ni hanye Al-Khalik yang mampu mentafsir dan menterjemahkan keikhlasan seseorang dalam melakukan tugasan.

Selame ni aku berpegang pade due prinsip yang dicakapkan pade aku oleh sumbody.. Prinsip 1) Kalo kite keje dan tak dapat balasan kat dunie ni, insya allah kite akan dapat balasan di dunie yang satu lagi dan 2) Kalo kite masuk opis lambat, otomatiknye orang akan tahu cemane care keje kite... Dan ade lagi satu kate-kate dari arwah abah yang memang aku akan ingat sampai mati. Pesan abah "kalo keje, jangan main dan kalo main, jangan main-main. Wat keje dengan seikhlas mungkin". Dan itulah yang akan aku pegang sampai bebile. But speaking bout my late father, aku rase frust jugak sebab die takde untuk berkongsi kegembiraan aku. My father has passed away 2 month before majlis tu berlangsung. Hmm... frust giler... :(

Sebenonye (pade pendapat aku la kan..) bile da dapat anugerah tu, memang bangge tapi bertambah satu lagi 'beban'. Beban in a sense of untuk mengekalkan kualiti yang telah melayakkan kite mendapat anugerah tu. Bukan mudah untuk maintain sebab (mungkin) akan ade banyak mate yang melihat dan menilai care kerja kite lepas-lepas ni. Berat tuh.. tapi insya allah aku akan maintain dengan prestasi aku.. Insya allah, berusaha dan bertawakkal... :) Chayok! Chayok!


2 comments:

APAi said...

Tahniah..betul..keja jgn harapkan pembalasan..kalau kerja nak imbuhan..kerja akn jadik tak berkualti dam hasil yg x baik....kalau kita keja bagus..kat mana2 pon kita bagus dan bleh survive...benih yg baik..campak kat mana2 akan menjadik..hehhhhe ni la ungkapan yg mama sharinah bgtau kat aku semasa last day aku di HQ.....

penjejak.mimpi said...

En apai, tqvm and congrats to you too. :) Fyi, one of the person yang saye maksudkan kat atas (tentang prinsip tuh) adalah mama sherry ler. Heh300x. Sorang lagik ialah jeng3x... Pn Anita Sulaiman. Muge kite sume mampu memberi 'keikhlasan' dalam setiap tugas yang kite laksanekan, insya allah.

p/s bile nak mai KL lagik? Kakak angkat en. apai a.k.a Kak Min da pencen dah... Bulan 9 ari tuh.. Ha, turun KL nanti jangan lupe gua punye buah pala & usus goreng 4 kilo!! ekekekekeke