Pages

Friday, November 27, 2009

Keje...

"Celik mate keje.. keje.. keje..." kate watak M. Zain dalam cite Labu Labi. Hmm... memang la... Bangun pagi jek, da terbayang keje-keje yang perlu disetelkan kat opis. Nak plot drawing.. nak kene amend mane yang tak betui.. nak minitkan surat... nak kene fax surat (kalo ade).. nak wat memo (kalo ade).. angkat tipon (kadang-kadang macam PA pon ade aku nih..), nak rekodkan cuti... bla.. bla.. bla... huih!! manyaknye keje yang menimbun atas meja aku tuh... kadang-kadang sebab banyak sangat drawing (siza A1 punyer) atas meja... bile enset ataupon tipon berdering jenuh nak kene selak drawing-drawing tu sumer. Selak punye selak... ha.... baru jumpe.. "Hello... sapa sana cakap...." (erk! dialog macam dalam cite p ramlee lak.. :)
Bile keje terlalu banyak (aku rase da banyak dah...) mule le rase 24 jam tu tak cukup (walaupon time keje hanye 9 jam tolak 1 jam lunch hour = 8 jam). Tapi tu tak kire time kite solat.. gi toilet... jawab tipon... gebang jap dengan member... bace paper online jap... surf internet... Ding dong ding dong bape jam sebenonye mase berkualiti kite dalam melangsaikan amanah yang digalas? Tepuk dade tanye iman.. :)
But speaking bout my job.. i love my job too much. Entah nape... mungkin sebab keje aku menggunekan komputer.. Hah300x.. Aku memang suke mende-mende yang menggunekan komputer. Addicted dah gua nih.. :)
Memang le there's no doubt keje ni memang memenatkan. Ade ke keje yang tak meletihkan? Tapi mende tu berbalik pade kite cemane kite manage keje kite. Aku ni pon sebenonye tak terurus pon keje aku tu. Style aku mane yang top priority; tu yang aku dulukan.. Mane-mane yang kureng penting tu, aku hold jap. Tapi de ke keje yang tak penting? Huhuhuhu... sume penting, weh!!! Bile namenye keje = tanggungjawab = amanah = rezeki halal, insya allah.
Dulu aku rajin gak bawak balik umah mane-mane keje yang tak setel tuh especiallynyer drawing la.. Aku try untuk setelkan kat umah. Tido lewat ler aku... Sampaikan de kawan kate aku ni abnormal sebab gile keje. Asik berkurung dalam bilik ngadap laptop... Social life pon hancur! Sanggup bermati-matian nak setelkan keje.. Tapi salah ke aku? Salah ke tindakan aku? Tapi itu dulu... zaman aku tak pandai nak manage keje lagik... skang ni aku da bijak pandai seperti sang kancil... :) Tapi kalo nak di ikut la kan, sukati aku ler nak wat cemane kan? But think positif le... kengkawan marah aku sebab dowang take care kat aku.. Ye la, bile tido lewat, nanti jadi tak sihat. Bile tak sihat, cemane nak perform well, kan? Asik MC jek.. nanti bad reputation lak. Sape yang susah bile buku servis tu da tak 'cantik coretannyer' kan? Hmm... terpikir gak dalam 'kepale batu' aku ni kan? Tqvm my frens.. :)
So aku terpikir lak dengan mereka-mereka yang selalu EL atau kureng rajin nak datang keje atau datang lambat ke opis. Cemane ek? Aku rase sebab kawan-kawan dowang takde yang bagitau kot tentang amanah dan tanggungjawab dalam keje. Beruntungnyer aku de kawan-kawan yang sentiase ingat-mengingatkan antare satu sama lain. Pade aku kan, from my point of view keje ni sebenonye bukan sekadar sumber untuk mendapat wang untuk menyara idup tapi lebih dari itu. Keje tu adalah tanggungjawab dan amanah yang mane ianya TIDAK RINGAN = BERAT untuk dilaksanakan. Kite kene cintekan keje baru leh ade passion untuk setelkan keje and lepas tu baru leh perform well. Terselit satu kepuasan bile kite sedar dan tahu imbuhan yang diterime setiap bulan adalah hasil titik peluh kite bekerja dengan penuh rase tanggungjawab. Aku tak kate aku ni baik sangat.. Don't get me wrong tapi sesame lah kite membaiki setiap kesalahan dan 'menampal' balik setiap 'koyakan' yang wujud semase kite melaksanakan amanah yang diberi. Skali lagi kredit untuk kengkawan di sekeliling yang sentiase membantu aku menyelesaikan tanggungjawab aku selame ni. Tqvm. D1 is the best!!!
Nota:
Coretan di atas tidak ade kene mengene dengan sesape same ade yang masih idup ataupon yang telah meninggal dunie. Segale nukilan adalah dari pemahaman dan penafsiran secare bebas oleh aku (penjejak mimpi).

0 comments: