Pages

Saturday, June 15, 2013

Kursus Pengurusan Fail Rahsia Rasmi

PADA tarikh 11hb hingga 12hb Jun lalu aku telah menghadiri kursus Pengurusan Fail Rahsia Rasmi. Pergh!! Tajuk macam bagus aja kan? Yang hadir semuanya dari CKE HQ. Kursus diadakan di Hotel Citrus, Jalan Raja Laut, KL. Kursus ini diberi oleh orang yang bertugas di Pejabat Keselamatan Malaysia iaitu Encik Anuar pada hari pertama dan Puan Mary pada hari kedua.

Sebenarnya kursus ini macam takda kena mengena dengan kami orang teknikal ni. Yelah, kami bukan jaga fail pun.. dari pagi ke petang asyik bercerita pasal apa itu sistem fail.. fail terperingkat.. rahsia besar.. rahsia.. sulit.. terhad.. buku AM 10.. buku AM 492.. AM 492A.. AM 492B.. Bla.. bla.. bla...

Huarggghhhh!!! mengantuk siot!! Seriously beb.. aku memang mengantuk tahap tapir pada hari pertama kursus. Malam tu aku tidur jam 3am mengadap drawing. Pagi pula nak kena fikir apa bendalah yang Encik Anuar tu sembang. Memang aku lost interest pada kursus hari tu. Menguap jangan kiralah.. gula-gula mentos yang dibekalkan oleh pihak hotel tu pun tak mampu nak hilangkan rasa mengantuk aku.

Hari kedua ok sikit. Mungkin sebab malam tu aku tidur awal dan tak mengadap drawing langsung! Atau mungkin topik dia ringan sikit. Haha.. lagipun penyampaian Puan Mary tu tak bosan sangat la. Aku ada juga kemusykilan dan bila diajukan pertanyaan, alhamdulillah aku dapat jawapannya.

Sebetulnya bersyukur juga dapat hadir kursus macam ni. Walaupun aku tidak mengendalikan fail-fail sulit bagai tu, sedikit sebanyak ianya membantu aku mengendalikan fail pengurusan unit. Kan aku banyak pegang jawatan di unit BPR D1? *gila kuasa/gila jawatan*. And in terms of knowledge, aku dapat satu lagi ilmu baru. Kau ada? Haha..

Antara ilmu yang aku dapat pada hari tu ialah apa yang dimaksudkan dengan "rahsia besar".. "rahsia".. "sulit".. "terhad".. "fail terbuka" dan lain-lain. Satu lagi penggunaan 4 buah buku AM tu; 10, 492, 492A dan 492B. Ada juga disentuh pasal isu-isi keselamatan ICT. Sebenarnya tak rugi pun attend kursus tu. Hehe.. *mula-mula merungut tak hengat kau kan, cik PM?*

Dua minggu berturut-turut aku attend kursus; kursus Revit MEP dan kursus ni. Dua-dua kursus big bos yang bagi nama pada pihak Unit Kompetensi. Nak harapkan aku bagi nama? Huh!! Dengan projek yang nak tender tu? Memang tak lah. Actually ada 2 kursus yang aku minat nak attend iaitu Kursus Lightning Protection System dan Kursus Genset tapi apakan daya.. Huhu...

Penjejak Mimpi: Layan The Apprentice Asia (ulangan). Tak sukanya bila Team Mavericks menang lagi! :(

2 comments:

jia said...

wah bagusla dapat attend kursus gtu...bkn sonang...=)
saya tahu pasal fail ni pun sbb stdy utk exam...kalo x mmg xtahu le..

Penjejak Mimpi said...

Jia: Tu la.. interesting sebenarnya kursus ni cuma biasalah manusia ni.. asyik nak merungut je tak tentu hala.. hehe..