Pages

Saturday, June 9, 2012

Awak tak boleh goyah..

AKU ada masalah keyakinan diri yang agak kronik terutamanya bila melibatkan soal kerja dan menyentuh soal drawing dan design. Oleh sebab itu aku akan tanya soalan yang sama setiap kali kena buat design untuk projek baru. Dan aku pasti orang yang ditanya akan 'hangin satu badan' bila aku mengajukan soalan yang sama. Apa nak buat.. itu kan kelemahan aku?

Dan semalam perkara yang sama berlaku. Bila ada orang yang seolah mempertikaikan tentang apa yang aku buat untuk satu projek baru.. keyakinan aku mulai goyah. Sebenarnya aku ada jawapan untuk apa yang dipertikaikan tapi aku jadi takut nak meluahkan. Takut jawapan aku salah. Padahal justifikasi untuk apa yang aku buat tu aku rasa betul.

So aku terus berjumpa dengan second bos dan bertanyakan tentang pendapat dia untuk apa yang aku buat dan ternyata..

" Tu lah encik.. actually i pun fikir sama dengan you tapi bila orang tanya dan cakap macam-macam keyakinan i mulai goyah. I rasa apa yang i buat tu salah. I can't stick to my own choice. Dah macam lalang pulak! "

" Awak tak boleh goyah. Bila awak buat design, awak kena tau apa yang awak buat. Kenapa awak buat? Apa justifikasi awak untuk benda yang awak buat? Awak tak boleh goyah. Awak kena firm dengan apa yang awak buat. "

Ex-boss aku pun pernah cakap: " you ni tak confident dengan apa yang you buat. Itulah masalahnya.. bla.. bla.. bla.. " Time dia membebel tu aku hanya mampu menadah telinga yang tersorok di sebalik tudung. Huhuhuhu.. kan dah kata aku 'lack of confidence?'

Penjejak Mimpi: Penyelesaiannya ialah kena tambahkan ilmu di dada, berfikir secara logik dan diluar kotak. Ada faham?

0 comments: