Pages

Tuesday, June 12, 2012

Aku cuma nak bagitahu..

AKU cuma nak bagitahu:

1. Aku bukan follower. Dalam soal kerja, aku tak suka disuap semata-mata.

2. Aku suka get involve bila nak design projek baru. Tanpa melangkaui batasan dan sempadan part kerja aku dan orang lain.

3. Aku bukan sekadar penerima input atau sekadar penerima arahan bulat-bulat dari bos. Aku perlukan justifikasi.

4. Aku tak suka duduk diam sambil menunggu input bos untuk itu dan ini.

5. Aku tak berkira untuk mencari ilmu dan juga soal yang melibatkan drawing dan design.

6. Aku tak kisah kalau bos minta tolong aku buat sesuatu tugasan yang mana pada pandangan orang lain, tugasan tu tak sepatutnya aku yang buat.

7. Aku tak suka disamakan dengan orang lain dari segi cara kerja dan pemikiran.

Jadi kenapa ada suara sumbang yang seolah-olah mempertikaikan apa yang aku buat? Aku tak berminat nak reveal segala-galanya demi memuaskan kehendak dan tanda tanya orang lain. Kalau ada yang mahu berkira soal kerja.. silakan. Kalau ada yang berfikir: "tugas tu bukan tugas aku jadi kenapa aku kena buat?".. silakan. Anda bebas untuk berfikir apa pun.. anda bebas untuk berbuat apa pun cuma mengambil kata-kata Tuan Pengarah Kanan suatu ketika dulu: "kalau tak mahu berbuat baik, jangan halang orang lain untuk berbuat baik!" Pedih kan nasihat tu? Kebenaran memang pedih dan menyakitkan.

Itulah keadaan yang sedang aku alami sekarang di ofis. Nak cakap lebih-lebih.. nanti jadi lain pulak. So aku diam aja bila ditimbulkan soal ni walau pada hakikatnya aku ada jawapan untuk kesemua perkara di atas.

Nak tau jawapan aku? Jawapan aku ialah: aku suka, aku rela dan dengan cara macam tu aku belajar. Aku bahagia dengan apa yang aku buat sekarang. Aku yakin apa yang aku lakukan ini sedikitpun tidak meninggalkan sebarang parut dan luka mahupun kecederaan kronik pada orang lain. So?

Penjejak Mimpi: Paling penting aku nak bagitau.. aku bukan PELUKIS PELAN!!

0 comments: