Pages

Thursday, November 24, 2011

Uhuk.. uhuk..

UHUK.. uhuk.. uhuk.. ni bukan bunyi batuk orang yang suke merokok... bukan juge batuk orang penyakit tibi. Bukan.. bukan..

Saje aku tulis gitu. Signifikan untuk orang yang buat keje macam melepaskan batuk di tangge. Walau pade hakikatnye aku pon tak pasti memang macam tu ke bunyi orang batuk kat tangge atau batuk kat tempat lain pon same bunyinye. Aku tak pasti.

Cume pe yang pasti aku tak dapat terime sikap orang yang buat keje macam melepaskan batuk di tangge. Asal ade, sudah. Janji da buat. Betul atau tak blakang kire.

Penjejak Mimpi: Ape kate ko terus jek lepak kat tangge tu untuk batuk? (<-- sengal ubi)

4 comments:

Fatin Mraz said...

salam penjejak mimpi..

lama sudah rasanya sy tak singgah ke sini.. heheee...dgr Penjejak batuk sy terus ke mari.. igtkan sakit ke apa kan? heheee

sy nak berkongsi sedikit ttg peribahasa tu.. sy pun baru tahu jer.. sebenarnya, 'batuk' yang dimaksudkan tu adalah 'bato' alat yang digunakan untuk menjirus kaki yang selalunya di letakkan di tepi kolam air untuk org basuh kaki sebelum naik ke tangga.. pepatah dulu di ambil dari perbuatan harian mereka..

jadi.. melepaskan 'batok' di tangga itu ibarat melepas tangan..
kan ke susah org yang kemudian nak basuh kaki pula kan..?
kiranya org yg melepaskan batok tuh tadi tak bertanggung jawab lah..

itulah dari apa yg sy pernah baca...dulu sy pun ingat batuk tuh org batuk ehem ehem kat tangga...

hhee...

sekadar berkongsi..
;)

Penjejak Mimpi said...

FM: Time kasih sebab sudi berkongsi ilmu. Sy pon baru tau tentang cite di sebalik peribahase tu..
Tapi memang itu lah yang saye maksudkan.. :)

MamaEma said...

skrg dgr anak batuk jer..kahak masih kat kerongkon..jenuh nak ajar cara keluarkan kahak tu

Penjejak Mimpi said...

MamaEma: Kesian kan kalo budak kecik batuk? Da la dowang tak reti nak kuakan kahak tuh..