Pages

Saturday, July 10, 2010

Coretan Si Murai Tercabut Ekor..

Salam & selamat pagi..
PAGI ni aku bekfes dengan makan roti canai yang mak aku buat. Due keping aku bedal. Berselere betui aku. Yummy... yummy... Cicah dengan kuah kari ikan.. Perghh!! makan sampai tak ingat dunie. Wakakaka...
Wiken ni de orang baru nak masuk umah kat Sentul tu so aku kene kemas sume. Aku pindah bilik so kene pindah barang dan kemas balik. Penat siot.. So semalam aku cuti sebab nak ngemas. Petang baru bertolak balik kampung.
Hmm... budak baru tu parents die stay kat area umah mak aku. Da la dulu satu skul dengan aku tapi aku ni senior banyak la dari die. Ngeee... terase betape 'mudenye' aku... :)
Muge-muge budak baru ni takde la wat hal macam orang sebelum ni. Arggghhh!!! tibe-tibe lak aku tingatkan PDA fon aku yang da 'ilang'. Huhuhuhu... Semalam mase aku punggah barang-barang bawah katil dan bukak katil tu, aku berharap dan berdoa adelah hendaknye fon aku tu tapi harapan tinggal harapan. Ye lah, mane tau kot-kot terjatuh ke fon aku tu bawah katil gara-gara majuk ati sebab aku da sambar Blackberry kan... :) Yang aku jumpe bawah katil tu hanye gunting kecik aku tu ajek. Ceh! jerung yang diharap, ikan bilis yang tertangkap. Huhuhuhu...
Aku sayang giler fon aku tu. Fon tu banyak kenangannyer. Banyak pic dan sms yang tersimpan dalam tu.. Ups!! takde pic atau sms yang berbaur s** ye... Aku paling frust sebab dalam tu de video arwah abah seminggu sebelum die meninggal dunie. Dan gambar die dengan mak mase gi kenduri kawen Ainul dulu. Sampai ati 'orang tu' songlap fon aku tu. Da la duit aku pon di 'rampok'.. PDA fon aku tu pon dirembat. Da lame da sebenonye hal ni. Tak silap aku awal bulan Mei; tapi mungkin lebih awal dari tu sebab sejak beli Blackberry tu aku da jarang gune fon tu cume awal Mei tu baru aku tingatkan fon tu. Bese aku letak atas Hi-fi aku tapi bile cari-cari tak jumpe. Jenuh aku kol anak-anak buah aku kat Nilai dan kat kampung kot-kot aku tertinggal tapi takde gak.. Dah la duit aku pon diamiknye. Hmm, tetibe tingat aku da stat rase nak marah. Naseb bek tak di amiknye laptop aku ni ke... Hi-fi aku tu ke... Tapi takkan la die nak amik mende-mende tu lak sebab obvious la pulok, kan? Paling senang dirembatnye fon aku tu. Aku sayang bangat dengan fon tu. Yelah, da lame aku aim nak gune PDA so bile adik aku nak tolak PDA tu, aku tak lepas peluang. Bile aku sambar Blackberry, aku tak jual pon PDA fon tu sebab rase sayang. Sayang punye sayang akhirnye melayang! Cume aku berharap sape pon yang dapat fon tu jangan le ganggu orang-orang yang nombornye ade dalam fon tuh. Mane le tau kan? Orang ni macam-macam..
Hmm... manusie.. manusie... Betul le kate orang; rambut same itam tapi ati lain-lain. Depan kite pijak semut pon tak mati. Lepas kejadian tu aku benar-benar setuju dengan bidalan orang-orang tue "siakap senohong, gelame ikan duri, bercakap bohong lame-lame mencuri". Cume aku muskil nape orang nak mencurik? Aku memang betui-betui tak faham dengan sikap ni.. Kalo kot desperado sangat, takde duit sangat pinjam la tapi jangan le nak jadi pencurik. Tapi to tell the truth, kalo 'orang tu' nak pinjam duit aku pon, takkan aku nak kasi pinjam punye. Ko janji le bulan bintang pon, takkan aku nak kasi pinjam duit kat ko. Lepas kejadian tu jugak aku benar-benar bersyukur sebab tak kasi pinjam duit kat die. Sebelum tu die de cakap nak pinjam kat aku sebab nak bayar duit kete; konon da tertunggak 2 bulan tapi aku wat alasan macam-macam. Ade baiknye sikap kedekut ni.. Ngeee... :)
At the same time aku benar-benar percaye buat baik dibalas baik dan buat jahat dibalas jahat (hukum karma??). Ari-ari makan pengat, sendirik mau ingat la..
Pade aku, kalo kite ni da spesis pipit; jangan le berlagak nak jadi enggang. Makan aje makanan yang dikhaskan untuk pipit. Tak yah nak makan makanan enggang. Kalo enggang makan makanan mahal... sesuai le dengan spesis die. Kalo ko si pipit terase nak jadi macam enggang; makan makanan mahal, usahe le.. Takde mende yang senang datang bergolek. Kalo payah sangat, tak yah bermimpi nak jadi enggang. Sedar dan bersyukurlah sebab dapat idup walaupon sebagai pipit daripade tak berpeluang langsung untuk idup gare-gare mati disambar helang time baru nak kenal dunie.....
p/s rase windu lak dengan Umai.. pe la kabo die kat London tu ek?

2 comments:

me said...

oo..ada pencurik ke dulu? knp aku x tau ni... setahu aku x-budak umah ko bini si h*** dgn sedara si f***h je, sapa yg jd pencuri sbnrnya ni? eee..marah tul aku dibuatnya (emo secara tetiba)

penjejak.mimpi said...

Ade la... x leh di dedahkan kat sini nanti kene saman lak aku. Jenuh turun naik court jek aku nanti. Kalo kene saman, paling kureng aku nak le Karpal Singh jadi lawyer aku. Wakakaka.. Tapi mahal beb...
Tapi tu lah, kadang-kadang aku rase lebih best mase dolu-dolu.. Duk berempat... :)