Pages

Monday, July 23, 2012

Catatan Anak Rantau..

HMMM... da nak berbuka puasa pun. Macam biasa aku akan berbuka sensorang. Takda masalah sebab aku dah biasa. First day puasa aku sambut kat kampung; bersama mak dan kebetulan kakak nombor 4 pun balik sekali dengan anak-anak dia. Meriah la jugak walaupun rasa sunyi tanpa ada kelibat arwah abah.. :(

Aku time-time puasa amatlah terganggu perasaan aku ni. Yelah.. kalau sebelum ni.. time arwah abah ada.. abah akan buat kerabu kerang untuk juadah berbuka puasa. Special request dari aku. Biasanya kalau aku balik.. abah akan tanya: "abah ada beli ayam.. nak makan apa?". Aku biasanya akan jawab: "sukati abahla.. tak kisah.." dan lepas tu abah akan jawab: "ayam masak merah ok?". Dan aku "ok ajek..". Tak pun abah akan buat serunding ikan untuk aku bawak balik ke KL. Sekali sekala rendang daging. Time study kat Kedah dulu balik dari cuti raya aku biasanya akan bawak balik rendang daging untuk classmate yang berasal dari Sabah atau Sarawak. Dowang kan tak balik cuti raya so bila ada rendang daging tu terubatlah sikit duka dowang yang tak dapat balik beraya ke kampung halaman. Tapi itu dulu.. satu ketika dulu...

Mak pulak akan buat bubur pulut hitam kalau aku balik. Sambal kerang mesti ada. Boleh dikira berapa kali aku makan sambal kerang yang dibeli. Rasanya mungkin kurang dari lima kali. Aku rasa masakan mak memang tak boleh ditandingi oleh sesiapa. Takpun untuk sarapan mak akan buat roti canai. Time bukan bulan puasa la... Cicah dengan kuah kari ataupun kuah dal pun sungguh menyelerakan. Tapi itu dulu.. satu ketika dulu.. time mak masih sihat lagi.. :(

Dan sekarang.. entah kenapa hati aku terasa pilu bila mengenangkan semua tu.. :(

Penjejak Mimpi: Kosong................

2 comments:

no name said...

pagi2 ni ko buat aku sedih pulak :(

Penjejak Mimpi said...

No Name: Itu perasaan yang genuine dari aku... :(