Pages

Monday, June 21, 2010

Nilai Sejarah Yang Hilang.. :(

Salam & selamat tengah hari.
BARU-baru ni dalam paper Kosmo ade aku bace mengenai operasi perobohan tembok Penjara Pudu yang akan dilakukan pade 20-23hb Jun nanti. Tindakan itu dilakukan bagi memberi laluan untuk keje-keje pembinaan projek persimpangan bertingkat Jalan Pudu-Jalan Imbi-Jalan Hang Tuah. Pihak berwajib ade alasan mereka tersendiri kenape dowang musti merobohkan tembok ni.

To tell the truth, aku kureng stuju dengan tindakan tu. Sebabnye kalo korang perasan satu demi satu nilai sejarah di'hilangkan' sedikit demi sedikit. Pade aku, nape tak biarkan ajek tembok tu? Korang musti pasan punye mural yang dilukis kat tembok tu. Mural tu sume hasil seni banduan-banduan yang pernah menghuni penjare tersebut. Nape la musti wat macam tu? Da takde alternatif lain kot sampai terpakse wat macam tu.

Mengikut fakta yang aku dapat dari paper Kosmo tu, mural tersebut pernah diiktiraf oleh Guinness Book of Records sebagai mural terpanjang di dunie so kalo da dirobohkan, make secare otomatiknye rekod tersebut terhapus dengan sendirinye.

Aku ni sebenomye bukan kisah sangat pasal rekod tu.. cume nilai sejarah die jek yang aku concern kan.

Agak-agak lepas ni apa lak yang akan diragut nilai sejarahnye ek?

p/s Kecewa sebab tak sempat amik gambar mural tu.... :( For info, pic mural kat atas tu aku songlap dari web site lain. Lepas aku meng'gugel' diri aku nih... :)

2 comments:

me said...

ari jumaat br ni aku ada lalu situ coz g cheras, sepupu ibu mertuaku meninggal dunia. lalu kt situ dh nampak ada jengkaut standby, tp kalau utk buat jln aku mmg setuju coz kt situ very d jemmed..

Faztee Danisha said...

br nk wt story PUDU ni kt blog..mmg ms tgk brite tu..rs cm plik lk..apsl sume bnde nk di'hilangakn'..pak menteri kate bhn sejarh tu taldal nilai apa2..rs cm xpatut la..dgn mural lukisan tpnjg,rekod pn dh xdepe la..tinggal kngn...