Pages

Monday, September 2, 2013

Aktiviti Hari Ahad: Ke Pusat Sains Negara (PSN)

JAM 11am lebih aku dah sampai kat depan The Mall, berhadapan dengan bangunan PWTC. Dah janji dengan Lulu sefamily untuk berjumpa di situ. Lepas diorang sampai, kena tunggu Ekin lak. Dekat-dekat jam 12pm lebih baru dia sampai. 

Kami terus ke Pusat Sains Negara memandangkan kami takda idea bernas yang lain. Itupun cadangan dari Iman; anak sulung Lulu. Rupanya kebetulan kat situ ada pameran 1001 Inventions Kegemilangan Tamadun Muslim juga. Ok juga.. Aku pun tak pernah sampai ke sana. Kesian kan? Huhuhu...

Tiket kami semuanya bernilai RM100 iaitu Lulu sefamily RM60 (2 dewasa dan 2 kanak-kanak. Rara tak payah bayar. Kecik kenot lagi kan?). Aku dan Ekin setiap seorang RM20. 

Lama juga la kami kat PSN tu. Mencuba aktiviti yang disediakan.. diselangselikan dengan aktiviti mengejar si Rara.. membuli Rara sampai dia menangis.. haha.. 

Lepas tu baru masuk ke tempat pameran 1001 Inventions Kegemilangan Tamadun Islam. Banyak nama-nama tokoh agak jarang aku dengar. Macam Al-Jazari.. Al-Haytham.. Ibn Firnas.. Merriam Al-Astrulabi dan lain-lain. Sebab aku kurang membaca kot? Haha..Banyak juga ilmu baru yang boleh kita dapat dalam pameran ni. Untuk pengetahuan am..

Dah lapar kan? So terus bergerak mencari pot terbaik untuk makan. Jalan punya jalan.. jalan punya jalan sampai ke Amcorp Mall, PJ. Last-last makan Kenny Rogers. Lepas tu singgah kedai bapa saudara aku kat situ yang menjual pelbagai jenis pakaian dan telekung. Malangnya dia tiada. Yang ada staff dia aje. Adik aku yang banyak menyembang dengan staff dia. Aku just diam aja. Kan aku ni pendiam? *uwekk!!!*

Lepas tu adik ipar aku; Nizam dropkan kami kat KL Sentral. Kat situ ada pameran kemerdekaan pulak. Tapi kami singgah kejap je. Lepas tu terus kami ke destinasi masing-masing.

Cerita aku dah habis so korang layan je lah gambar kat bawah tu. Enjoice..

Harp dimainkan guna kuasa angin..
Otak... otak.. Nak otak? Rara punyalah geli kat otak plastik ni. Sampai menangis aku sakat dia. Aku cuma tunjuk je tapi dia beriya menangis bagai nak rak! Ekin gelar Rara 'drama queen'. Hehe..
Tolong jangan ganggu kosentrasi aku. Cik PM, sila fokus!
Rangka berkayuh
Hello... siapa sana cakap..
Aktiviti kanak-kanak
Sorang-sorang pun jadi dia main...
Budak kerinting kesayangan Andak
Asyik duk berkepit dengan kakak Ekin dia aja! Andak dia langsung tak diherannya! Sikit-sikit kakak Ekin.. sikit-sikit kakak Ekin. Andak jeles tau!!
Muhammad Irfan Iman.. Nur Qaisara Balqis.. Nur Iris Qalesya..
Err... makcik berbaju biru tu pelakon tambahan aja ya.. Haha..
Kan aku cakap Rara asyik dengan kakak Ekin dia? Grr.. grrr..
Kawal bola guna angin
Entah apa yang ditengok oleh Iman tu..
Eksperimen Eddy Current (nak kena surf internet nih..)
Kyra dan Rara
Kami berempat gemuk, pendek dan katik
Gemuk kan kami 2 beradik?
Lepas amalkan pemakanan sihat dan bersenam serta diet yang seimbang, kami berjaya menguruskan badan. Lihatlah kami yang slim dan langsing ini.. Haha...
Do re mi fa so la ti do...
Mereka sefamily
3 stooges mengejar ayah mereka..
Percubaan terawal orang Islam untuk terbang. Lebih awal dari Wright bersaudara
Gambaran orang dulu-dulu buat pembedahan
Alatan pembedahan abad ke 10
Info je ni..
Bergambar dengan replika Jam Gajah ciptaan Al-Jazari. Kalau baca dan tengok macam mana operasi Jam Gajah ni aku pasti korang mesti kagum. Sebab aku pun kagum dengan rekaan Al-Jazari ni. Tak percaya? Sila ke Pusat Sains Negara sekarang juga.

Poster pameran
Mak saudara dan anak buah
Kat pintu luar PSN
Penjejak Mimpi: Sokong dan suka tengok ibu-bapa yang bawak anak-anak melawat tempat-tempat macam ni.. :)

5 comments:

Kakzakie said...

Tempat pameran begini baik utk anak-anak PM. Tak apa bawa dulu anak buah sekarang ni. Tiba masa bawa anak sendiri..:)

Ain Noraini said...

dua tahun lepas kakain pun ada bwk anak2 gi situ.,.seronokkan budak2 g sana

Penjejak Mimpi said...

Kakzakie: Betul tu kak. Budak2 ni sejak kecik kena bawak tempat2 macam ni. Supaya diorang minat untuk belajar dan menggali ilmu2 baru.

Penjejak Mimpi said...

Kak Ain: Bukan budak2 je yang serokok kak.. Mak2 budak.. Bapak2 budak pun sama.. Hehe..

Penjejak Mimpi said...

*seronok.. typo le pulek...