Pages

Monday, September 19, 2011

Koleksi Cerita-Cerita Basi - Part 1

PERGGHH!! Lame kemain nak nunggu aku sambung entri ni ek? Kalo ikut aku maleh nak cite.. mood nak berblogging asik turun naik jek grafnye.. Hehehehehe Dalam entri ni, aku stop kat cite aku da naik bas kan? So seperti bese dalam bas aku wat aktiviti rutin iaitu tido. Start dari KL sampai ke tol Simpang Pulai aku tido ajek walau diselang selikan dengan menjawab sms kakak aku. Dia fetch aku kat Medan Gopeng dan kami terus bergerak pulang setelah berbuke pose dengan cendol dalam kete gara-gara jem.

2-3 ARI SEBELUM RAYE:

Aktiviti bese macam orang lain gak iaitu mengemas rumah, pasang langsir, mengemas kat depan umah dan lenlain lah. Pastu aku gi sepital dengan kakak aku yang sulung melawat kakak aku yang no 2. Die de kencing manis dan da beberape ari kene tahan wad. Kesian dia.. Mase sampai tu, aku macam bese salam tangan die pastu die merenung jek muke aku. Ntah nape.. maybe mencari sesuatu.. mencari sesuatu yang aku sendiri tak tahu dan tak pasti..

MALAM RAYE:

"Andak, andak tau tak cemane nak cuci akuarium?" aku yang tengah syok-syok layan astro tetibe diterjah soklan oleh anak sedare aku; Mimi. Aku tanye balik "nape?". "Hmm, Mimi tengok ikan belida mbah tu macam nak mati jek..".

Dengar jek stetmen terus aku meluru kua gi akuarium ikan tu. "Ye lah, ikan tu da nak mati. Jom cepat kite kua kan dia". Tapi sebenonye da terlewat. Ikan belida kesayangan arwah abah aku tu da mati pon.................................. (banyak titik menunjukkan kesedihan aku yang teramat sangat).

Sebenonye aku pon bersalah jugak dalam hal ni sebab tak amik berat sangat kat ikan tu. Balik skali skala pon aku cume kasi makan bile-bile mase dowang tak kasik lagi ikan tu makan. Nak cuci? Huh! ikan tu da la besar.. akuarium pon besar.. nak suh aku cuci sensorang sah-sah mau makan sampai 2 ari. Abeh camno? Nak minte tolong anak sedare aku yang lelaki 2 orang tu payah gak. Ye la, memasing ade aktivitinye.

Memang ikan tu mati sebab da sampai ajalnye. Betul tu betul tapi antara sebabnye maybe sebab akuarium tu airnye kotor sangat. Tak cukup dengan tu, bebile anak buah aku balik memacam dibubuhnye dalam akuarium tu. Da dilarang pon same gak so cane?

Sedih? Memang la sedih. Time aku ngan Mimi transfer kan bangkai ikan tu dalam baldi untuk ditanam rase sedih sangat. Teringat betape arwah abah sayang giler kat ikan die tu. Abah memang suke bela ikan.. penah bela burung.. bela ayam.. tapi skang satu-satu sume tu ilang.. Hmm, bersalahkah aku??

Bersambung lagik....

Nota: Kat atas tu ialah gambar ikan belida yang telah ditransfer ke dalam baldi.

Penjejak Mimpi: Memang aku bersalah pon.. :(

0 comments: