Pages

Thursday, April 15, 2010

Nilai Nyawa Da Murah? Nilai Kemanusiaan Da Terhakis?

Assalamualaikum wbh & Salam Sejahtera..
SEMALAM skali lagi kite dikejutkan dengan berite kematian sorang budak kecik berbangse cine yang berusie 3 tahun lebih (kalo tak silap). Bulan lepas sorang budak kecik berbangse india (umo bape ntah, tak ingat) dan sebelum tu lak sorang budak kecik melayu lak yang jadi mangse. (Cukup korum untuk 1 Malaysia?) Kes budak melayu ni hangat gak la ditambah lagi dengan kes mak die yang dipercayai bersekedudukan dengan pakwe die sampai ade anak. Ups! aku tak berminat nak ulas pasal mak die tu. Itu urusan die dengan tuhan. Tapi yang aku nak highlight ni ialah kes dera sampai mati... Aku sampai skang tak paham pe la dosa kekanak tu sampai time nasib camtu. Kalo takmo bela, bagi kat orang lain yang nak anak tapi takde rezeki nak dapat anak sendirik. Nape nak lepaskan geram kat kekanak yang tak tau pe-pe tuh?
Skang ni kalo bace paper, tak sah kalo takde kisah budak kene dera, isteri kene dera (kes ni biase), suami kene dera (kes ni LUAR bese!), mak kene dera, bapak kene dera, maid kene dera.. sane dera.. sini dera... da takde keje lain ke asik nak mendera jek kejenyer?
Tak pon balik-balik kes bunuh... bunuh sane... tembak sini... bom sinun... Murahnye nilai manusie ni ek? Benci ajek tembak... marah ajek pukul... bengang sket terajang...
Kadang-kadang aku rase Malaysia ni da tak selamat... :(

4 comments:

me said...

mmg malaysia ni dh x selamat. kalo x, x de la umah br aku tu b'grill bagai. aku sendiri rasa mcm penjara pulak. hehehehe....

penjejak.mimpi said...

eh, ko da pindah umah ker?

shima said...

kat mane pindah????hehehhe...sory tk bagi salam...

me said...

belum la pindah lg.. tp dh buat grill, tgh buat kabinet dapur dgn pasang lampu kipas semua tu la. duit mcm air keluarnya..