Pages

Wednesday, October 21, 2009

Hal Buta & Tuli

Pagi tadi mase aku baru kuar dari komuter berkejar nak ke opis, aku terbace headline paper Harian Metro sorang mamat tu yang bertajuk "Didera, di rogol dan di bunuh". Sambil jalan tu aku pon pk, ni kes ape lagi nih? Takkan kes adik Nurin Jazlin berulang lagi kot? Persoalan tu terbiar tanpa jawapan sampai lah aku sempat layan Harian Metro online. Lepas bace; 1 pasan yang bercampur baur dalam diri aku nih. Sedih, geram, sakit ati, menyampah, simpati dll. Si mangse baru umo 3 tahun (lebey kurang baye anak sedare aku - Kyra). Die dipercayai di dera oleh balak mak die. Yang aku tak paham tu cane lah mak die leh caye kat mamat tu? Gini, bile die gi keje, die suh balak die jage anak die. Ceh!!! Bile anak die koma, dia buat repot polis pastu kelepet polis lak konon bibik die punye keje (dera anak die sampai jadi gitu).

Tapi pe kene mengene lak tajuk ni dengan kes ni kan? Ye arr... aku rase mak die da bute mate sebab kecederaan anak die; ade yang lame dan ade yang baru. Takkan le tak dapat detect lebam atau luke kat body anak die tu kan? Yang mamat afrika tu lak da jadi bute ati; sebab sanggup lakukan perkare macam tu kat bebudak. Alahai.. umo 3 tahun tu pe lah yang die tau? Ramai orang kate cinte tu bute tapi sebenonye manusie yang telah dibutekan oleh cinte. Sebab cinte, anak kemane.. tanggungjawab kemane..
Da tuli ke tinge tu sampai da tak leh nak dengar tangisan dan rintihan kekanak malang tuh?

Aku tertanye-tanye mane peginye pasan kasih sayang sesame manusie? Pasan simpati pade orang lain da ilang ker? Dunie skang ni da tak selamat. Tak cukup kite ditakutkan dengan bencane alam (tsunami, gempa bumi, banjir dll) kite di takutkan pulak dengan mende-mende cegini.
Mungkin nilai kemanusiaan da semakin terhakis...

6 comments:

shima said...

tula sy pun rasa cm tu jgk...

APAi said...

shima lagik!!!!...anyway selamat berblog...selamat menulis....

APAi said...

cuma susah nak bagi comment..kalau bleh setting tu bair anyone can give a comment

APAi said...

waa..best la Ms choy punya profile...nie nk edit skit biar
Interests
Membaca mendengar radio (Orang asli FM), mencipta sajak (post la sajak dlm blog bertajuk.." Aku dan Mr Choy"...) berkenalan dan mengumpul stem.(Kumpul setem yang tak tahan tuh!!..tue2 bangka pon minat kumpol setem lg ker?
Favorite Movies
Genre seram dan komedi.

APAi said...

ape kata kita blacklist shima?..asyik2 die jer yg bg komen...

penjejak.mimpi said...

pe la en faizal nih.. hobi tu bukan kire usie. name pon da minat.. pasal sajak tu... har300x.. tunggu idea datang... :)