Pages

Thursday, January 12, 2017

Sepagi di Dalam LRT

ASSALAMUALAIKUM wbh & selamat pagi.

Dalam lrt menuju ke office. Dapat duduk bila lrt berhenti menurunkan penumpang di Stesen Hang Tuah. Kemudian datang ibu dan anak duduk berhadapan aku. Anak mungkin baru masuk darjah 1.

Si anak ramah bercakap manakala si ibu hanya mengangguk dan sesekali memberi respon. Aku yang busy body ni cuba curi-curi dengar perbualan mereka..

"Adam sayang mummy.."
"Mummy.. Adam tak nak guna pas Adam. Adam nak guna pas mummy boleh tak?"
"Nanti Adam nak makan laksa. Boleh tak mummy?"
"Adam sayang mummy.." bla.. bla.. bla..

2-3 kali si anak bernama Adam mengucapkan betapa sayangnya dia pada si ibu sambil memeluk lengan ibu. Bila sesekali pandangan kami bertemu, aku tersenyum memandang muka polos si anak...

Aku terfikir.. anak kecil tanpa segan silu menunjukkan rasa di khalayak.. tapi kita yang dewasa ni.. nak mengucapkan rasa sayang pada mak kita.. rasa malu.. rasa pelik.. jauh sekali nak memeluk sambil mengucap kata-kata "saya sayang mak".. rasa macam janggal..

Penjejak Mimpi: Tak biasa..

4 comments:

tinot tiny said...

kena didik dari kecik.. kita tak di didik bab tu.. perasan janggal tu memang ada.. ni da beso panjang ni la baru belajar cium pipi mama ayah..kalau dulu memang takde..

Intan Saffyna said...

hi, saya datang singgah sini dan follow awak :)

Penjejak Mimpi said...

@tinot tiny: Hah, nanti dah ada anak nanti jangan lupa ajar diorang sejak kecik. Taklah janggal..

Penjejak Mimpi said...

@Intan Saffyna: Thanx sebab follow sy :)