Pages

Saturday, August 14, 2010

Lagi Kes Buang Anak.. :(

Salam..
MALAM tadi aku layan Buletin Utama TV3; katenye dalam tempoh 24 jam telah ade empat kes buang anak. Aku dengor tu geleng kepale jek. Ape la nak jadi dengan Malaysia ni? Ari-ari kalo bace paper, kisah orang jumpe anak kat lam tong sampah, depan stor, depan masjid, depan hospital.. Tak pon dalam berite pon same gak. Dowang yang wat keje ni tak kesian ke kat bayi tu? Time nak wat keje terkutuk tu; 'rela' memanjang. 'Rela' segalenye. Tak pikir panjang. Pastu bile anak tu da lahir, baru gelabah tahap cipan. Yang aku pelik tu 'rela' lak die usung perut tu 8-9 bulan sebelum melahirkan anak tu tapi bile anak tu da lahir, tak 'rela' lak die nak bela. Tapi 'rela' lak die biarkan bayi tu kene gigit semut ke... kene gigit anjing ke.. Otak letak katne? Kat lutut ek?
Aku memang 'hot pan' kalo cakap pasal kes ni. Rase cam nak tampar jek muke org yang buang anak ni. Ye la, ce korang pikir; tak kesian ke kat bayi tu? Kalo takmo anak tu, senang jek. Jangan buat zina! End of story. Kalo nak anak jugak, kawen. Ni orang yang da kawen berbelas tahun pon tak dapat anak walau jenuh usahe.
Orang yang buang anak ni takkan le takde sekelumit pon rase sayang kat bayi sendirik? Aku ni walau takde anak sendirik (of course le sebab aku pon lom kawen) tapi aku sayang kat sume anak-anak sedare aku. Start yang sulung sampai le yang kecik sume aku sayang (kalo anak-anak buah aku bace ni sah-sah dowang kembang idung ni.. Takpon kalo anak buah aku yang sulung dan yang no due tu bace sah-sah aku jadi 'bahan' dowang nanti. Konpom!!).
Anak-anak buah tu... Bukan anak sendiri.. bukan darah daging sendiri.. bukan dari zuriat sendiri.. pon buleh aku sayang ni kan lagi anak sendiri?
Atau mungkin tuhan da 'sentap' rase sayang tu dari dowang ni kot? Itu pasal dowang 'tegar' buang bayi sendirik!
Kalo aku ditanye apekah hukuman yang paling best untuk mereka-mereka ini; aku akan menjawab begini "mereka ini patut diarak sekeliling 'kota' (pergh! macam zaman dolu-dolu lak) dan umumkan sepanjang jalan bahawa inilah wajah dan batang tubuh orang yang membuat zina dan membuang/membunuh zuriat sendiri!!" Ha... aku jamin lepas ni pasti peratusan kes buang bayi ni akan menurun dan lame kelamaan akan jadi sifar.
Memang bunyinye agak kejam tapi tu kan baru hukuman dunia? Hukuman di dunia yang satu lagi tu kite tatau cane. Sape stuju dengan cadangan aku nih, angkat tangan? Ngeee....
Baru-baru ni jugak ade cadangan untuk mewujudkan 'sekolah mengandung'.. Pe yang aku paham sekolah tu akan menempatkan mereka-mereka yang masih bersekolah tetapi telah mengandung demi mengelakkan kes buang bayi berlaku (correct me if i am wrong..). Aku tak nampak rasionalnye pembinaan sekolah tu. Rasenye ni baru cadangan ajek tapi kalo de pon rasional nyer, output negatif dalam jangka masa panjang akan lebih dari impak positif. Percayelah.. kalo dengan pembinaan sekolah tu berdasarkan alasan seperti di atas, kes buang bayi samada sama ataupon bertambah. Pelajar akan lebih berbuat zina dengan alasan ade orang/pihak berwajib yang akan amik berat pasal anak/bayi dowang. Kemudahan da disediakan so ape nak susah?
Pe yang penting dan yang WAJIB dilakukan oleh mereka yang berkenaan ialah menambahkan lagi pendedahan tentang agama. Penekanan agama perlu diterapkan samada di sekolah rendah, menengah dan IPT. Banyak sumber dan media buleh digunekan. TV, radio, surat khabar dan lain-lain. Ni ape yang aku nampak hiburan ajek sepanjang mase. Pergaulan bebas seolah-olah digalakkan. Seks bebas macam takde penghujung. Arak ditogok macam air mineral. Ape nak jadi ni? Sanggup ke korang nanti bile satu pagi korang bukak pintu umah dan depan tu ade sekujur bayi yang mungil ditinggalkan oleh ibu mereka yang tidak bertanggungjawab? Sanggup ke korang? Pikirkan ape yang korang leh buat?
"Oleh itu undilah saye calon dari Parti Laptop demi kecemerlangan negare kite! Bersame-same kite membenteras gejale negatif ni dari berleluase. Dan memastikan kes buang bayi ni ke tahap sifar menjelang 2020". Ngeee...
P/s Muge tuhan sentiase melindungi kite sume dari mendapat murka dariNya, insya Allah.

0 comments: