Pages

Monday, March 29, 2010

Keb Punye Cite..

Salam...
JUMAAT lepas (after ofis hour) aku amik keb dari opis nak ke Puduraya. Depan South Court tu da berderet keb menanti penumpang. So aku pon laju menuju keb pertama. Terus aku masuk keb lepas gitau destinasi. Dalam keb, driver tu cube le nak nyembang so aku pon jawab macam maleh-maleh. Ye la beb, baru balik keje so aku tak berminat nak bercakap atau bercerite. Sampai destinasi, terus aku tanye "bape encik?" mamat driver tu jawab "rm10". Aku stat pelik. Mase tu lak aku da hulurkan not rm10 sambil mate aku check meter.. "Eh, you tak gune meter ke?" aku tanye. Mamat tu jawab "pakai"... "Kalo pakai, takkan sampai rm10. You memang tak pakai meter kan?" aku tanye lagi. "Saya pakai" mamat tu jawab balik. "Nape, tak boleh ke?" Eh! die tanye aku balik.. Wah, ni da stat bikin gua panas. Aku jawab balik "you jangan nak tipu. Bese saye naik tak sampai rm7 pon!". Yang lagi bikin aku angin satu badan tu leh lak die kua kan stetmen "nape, tak boleh ke? kalo gitu saye kasi diskaun rm9 jek". Dengan muke tak bersalah. Mamat ni da bikin gua angin satu badan nih... Api da kua dari bodi aku.. Aku terus cakap kat die dengan nada suare yang tinggi "you tunggu ye, saye akan komplen. You tunggu ajek!!" sambil aku sebut plet keb die HB 6xxx.. Aku kua sambil hempas pintu keb tu sekuat ati aku. Kalo nak tertanggal pon pintu tu lantaklah... Ade aku kisah? Aku betul-betul bengang petang tu. Da la drop aku bukan kat tempat yang sepatutnye.. Yang tu aku tak kisah sebab aku paham jem giler area Puduraya tu tapi yang aku hot tu sebab mamat tu kelepet duit aku. Hmm.. aku pon silap ari tuh.. Slalu aku naik keb bende pertame yang aku buat ialah aku akan check meter; nak make sure driver on meter dowang dan mende kedua ialah aku akan hafal atau save no plet keb tu dalam enpon. Tapi ari tu aku langsung lupe mende yang bese aku wat. Sementare tunggu time bas bertolak aku komplen kat LPKP. Aku sms ajek. Dan tadi aku da sms kat Kosmo lak. Kalo tak kua aduan aku ni, aku akan komplen kat Berita Harian lak.
Aku tau korang musti kate kalo nak murah nape tak naik lrt ajek... Ello, aku ni bukan jenis berkire sangat kalo betul carenye.. Kalo ikut meter aku kene bayar rm20 pon aku bayar tapi jangan la menipu! Kalo korang nak tau, tambang keb ke umah aku dari Medan Gopeng ialah rm20; lebih mahal dari tambang bas KL-Ipoh (rm17.40) tapi ade ke aku bising? Even pakcik-pakcik driver kat Medan Gopeng tu pon da cam muke aku sebab dua kali sebulan aku musti balik Ipoh dan naik keb kat situ.
Ingatkan nak tolong bangse sendiri tapi bangse sendiri yang wat onar. Lepas ni aku kene lebih berhati-hati. Jangan pisang berbuah dua kali walaupon sebelum ni de cite yang pisang ade yang berbuah dari sekali!

3 comments:

me said...

ni citer pisang ke citer keb? hahaha... complaint jgn x complaint, itu hak kita...

penjejak.mimpi said...

kalo ko nak anggap ni citer pisang pon ok gak.. aku tak amek ati punyer.. :)
ade gak penyokong aku... hee90x... tq my fwen..

shima said...

sabar kak zu...tp kalau ader viva mst kak zu tkkan kena macam ni...tkpela tu pengalaman..teksi mmg cekik darah...