Pages

Thursday, December 10, 2009

Pengubat Duka - Part 2

Salam.

SOMETHING to share. Insya Allah mujarab untuk jiwa-jiwa yang sedang melara, berdukacita, bermuram durja dan bersedih.. :(

1. KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?

AL-QURAN MENJAWAB: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka itu dibiarkan saja mengatakan "kami telah beriman (i am full of faith to Allah) sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang berdusta" (Surah Al-Ankabut Ayat 2-3)

2. KITA BERTANYA: KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

AL-QURAN MENJAWAB: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya" (Surah Al-Baqarah Ayat 286)

3. KITA BERTANYA: KENAPA RASA FRUST?

AL-QURAN MENJAWAB: "Janganlah kamu bersifat lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman" (Surah Al-Imran Ayat 139)

4. KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

AL-QURAN MENJAWAB: "Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkan lah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah the Almighty) kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)"

AL-QURAN MENJAWAB: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah Ayat 45)

5. KITA BERTANYA: APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

AL-QURAN MENJAWAB: "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin; diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka" (Surah At-Taubah Ayat 111)

6. KITA BERTANYA: KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

AL-QURAN MENJAWAB: "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal" (Surah At-Taubah Ayat 129)

7. KITA BERTANYA: AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

AL-QURAN MENJAWAB: "... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir" (Surah Yusuf Ayat 12)

8. KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

AL-QURAN MENJAWAB: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" (Surah Al-Baqarah Ayat 126)

Nota: To tell the truth, dalam semua jawapan Allah untuk soklan-soklan kite di atas; aku suke bace yang no (1), no (2) dan no (8) bile-bila aje aku rase lost... down... demotivated... :(( Apapun, hanye kepada Allah kite berserah dan meminte pertolongan..

0 comments: